Veronica Sandahl

Vernissage i Höfn

7:e november 2017.


Imorgon tar jag planet Eagleair och åker till Reykjavik. Dagen efter tar jag nästa plan och drar slutligen tillbaka till Sverige och till lilla Säffle igen. Över fem månader har jag befunnit mig på Island. Tre månader i Gerdi Guesthouse och två månader i Höfn Inn. Det har varit månader med mycket arbete inom städning, reception och servering men det var värt mödan eftersom jag tjänade ganska mycket och bodde helt gratis. Även om det kanske inte är Reykjavik så har jag ändå haft enorm tur med bra jobbkontrakt, bra arbetskamrater och gratis logi och mat. Jag har såklart haft funderingar att åka till Reykjavik och pröva min lycka där men jag bestämde mig att bege hemåt istället. 

Jag har ett annat jobb som väntar på mig.  ;)

Mycket arbete hard det varit men jag har också passat på att måla lite och under helgen hade jag en liten utställning av mina verk. Jag fick hjälp av kulturavdelningen i Höfn med att hyra lokalen gratis och få hjälp med verktyg att hänga upp tavlorna med samt reklam via Facebook och i lokaltidningen. Själva rummet var kanske inte mycket att visa upp men det fick duga och jag hyrde den faktiskt gratis. Tyvärr var rummet också ganska kall, inget fungerade element och man hade dessutom entré dörren öppen. Men som tur var hade jag en elektrisk värmeelement jag fick låna så det funkade att vara därinne. 

Tre dagar hade jag utställningen. Det kom lite folk och tittade. Några från kulturhuset, några bekanta jag har lärt känna i Höfn men också mina arbetskamrater från Gerdi och Höfn.
En kort utställning period var det men jag fick ändå några verk sålda!