Veronica Sandahl

Campa i Kåta mitt i vintern

Fors av 8:e feb 2018.

 

1:e februari hänge jag med ut i skogen med Astrid, Elsa, Hanna, Johan, Simon och tältade i en stor Kåta som hade sats upp under dagen. Jag tvekade först eftersom jag aldrig har sovit i en Kåta mitt under vintern och hade arbete nästa dag! Jag har sovit i tält tidigare men det var länge sedan och under en varm sommar dessutom.

Att sova i en samiskt tält när det är svinkallt ute är helt annan femma!

 

 
 

Men jag bestämde mig att ge det en chans. Efter kvällsmaten tog vi våra sovsäckar begav oss med längdskidor och snöskor in i skogen. Det var kallt och hela landskapet här uppe i Dalarna är nu täckt med meterhögt snö, men fullmånen sken och snön gjorde att man såg bra och det var riktigt vackert ute. Synd bara att min mobil inte kan ta lika fina foton som den kan göra på dagtid.

 

 
 
 
 
 

Tog cirka 15 min att komma till Kåtan och efter man har packat upp alla sovsäckar, tänt kaminen och tagit fram choklad och lite Jägermeister blev det riktigt mysigt. Det var den bästa delen av att sova i Kåta, att umgås och ha det gött. Resten blev lite svårare. Efter man gått och lagt sig dröjde inte länge förrän veden i kaminen falnade och det blev väldigt kallt inne. Min vattenflaska som jag hade tagit med mig frös till is och det stack i näsborrarna. Temperaturen var då cirka -18 grader, både ute och inne. 

 

 
 

Själva sovsäcken var det ingen fel på! Den värmde 98% av min kropp, resterade var min näsa, kinderna och nacke som blev kall. Jag fick dra upp sovsäcken över huvudet för att få mer värme och man kände sig som en larv i en kokong. Golvet var sedan hård att sova på trots dubbla liggunderlag.

Som sagt är jag ingen van campare och jag hade svårt att sova så det blev mest att man dåsade av och till tills alarm klockan pep vid 5 tid på morgonen. Då gick jag och två från gänget upp, packade tyst ner våra grejer i ryggsäckarna utan att väcka resten av gänget, tog på snöskorna och begav oss tillbaka till stationen för att påbörja våra morgon pass. Mitt började kl 6:30 så det blev inte mycket sömn för mig. Det tar inte så lång tid att komma till stationen men trots det råkade jag förfrysa min näst minsta tå på vägen. Jag var så himla dum att ta av mig sockorna (Jag bar två par sockor under natten för att inte frysa.) för att kunna få plats fötterna i skorna och på grund av det förfrös jag lilltån. Kände som en kall, liten klump i sockan när jag kom in i värmen. Ingen känsel alls och den var kritvit! Som tur var kom blodtillförseln och det dröjde inte länge förrän jag fick känseln tillbaka och tån blev röd och fin.

 

Puh!

 

Och efter en snabb, varm dusch begav jag sedan till mitt morgon pass och började arbeta. Gud vad jag njöt att vara inomhus! Så varmt och så gött!

 

Så nu har jag testat på att campa utomhus i en Kåta och jag tror att jag aldrig kommer göra det igen. Alldeles för kallt för min smak men det var kul att hitta på något tillsammans med gänget från stationen. Att pröva någonting man aldrig har gjort tidigare och se om man gillar det eller inte.