Veronica Sandahl

Mina äventyr på Grövelsjön
8:e februari 2018

 

 
 

Ber så mycket om ursäkt att jag inte har hunnit blogga förrän nu! Det har varit mycket att göra både på jobbet och på fritiden och när man har lite tid för sig själv är det oftast man sover eller vilar. Men det jag kan berätta att jag har haft en mycket aktiv Januari månad fylld med jobb, pulka åkning och utflykter.

 

19:e Januari gjorde jag en liten utflykt ner till Mora. Har aldrig besökt staden och måste passa på medan man var fortfarande ledig och jag behövde också klippa håret. Topparna var alldeles nedslitna! Efter besöket på salongen Hår-klippet med uppfräschat hår tog jag tur runt staden. Mora är inte stor men har en bra huvudgata med butiker som H&M, Vila, LIDL, Akademibokhandeln, Kappahl etc. All the basic! Själva deras souvenir butik var tyvärr stängd men jag besökte deras kända Mora-knivs butik som hade alla olika sorters Mora knivar man kunde tänka sig. Vackra knivar men sylvassa! Jag passade även på att besöka Anders Zorn museum. Ni vet! Konstnären som var känd att måla nakna, mulliga Dalakvinnor. Hälften av museum var tyvärr stängd pga. omstrukturering men jag fick möjlighet att se hans akvareller och dom första olje-skisserna.

 

 

 

 
 
 
 
 
 

Den 21:e januari var jag och gänget från Grövelsjön ute och åkte pulka igen. Vi gick raka vägen upp till Jakobshöjden och testade på att åka på några orörda nerförsbackar. Det var lite riskfyllt med tanke på vi inte hade någon aning vad som kunde finnas under snön. Kunde vara stenar och grenar som stack ut men det gick bra ändå. Det var sedan väldigt tufft att röra sig över meterhöga snön, även med snörskor men det var bara några gånger man fick kravla sig fram på alla fyra. Jag Sanna, Rasmus och Simon hade en underbar dag! Stark solsken och blå himmel.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Och sedan började Vintersäsongen för oss! Utom vårt jobbschema har vi haft hel del intro kurser över föreningen STF, Grövelsjön fjällstation, brandsäkerhet och hjärt och lugn räddning. Vi har även deltagit i kurser bl.a Maria Åkerbergs ekologiska spa produkter och Ölprovning av Oppigård (Detta var frivilligt, inte obligatorisk.)  

 

 
 

Vi hade också många kvällar med goda middagar tillsammans, tillagade av  mäster kockarna i köket, i matsalen eller i Personal-huset och fick chansen att lära känna varandra lite bättre.

 

26:e Januari var man lite ledig och då stack jag, Jenny, Astrid, Jonas och Anna upp till norska byn Røros som ligger bara två timmar från oss. Den norska gränsen ligger faktiskt  inte så långt bort från Grövelsjön och jag tror att vägen som vi tog för att korsa gränsen mellan Sverige och Norge måste vara den minst övervakande i hela landet. Inga poliser, ingen Tull inspektion, inte ens en grind! Bara åka ett tag genom skogen tills mobilen piper till och du får ett sms som står "Välkommen till Norge."

Røros var verkligen en vacker liten by! Den är inte stor men har så många vackra, gamla hus och en fantastiskt kyrka och om ni inte visste så spelade några scener till tv-serien Pippi Långstrump där och byn har också blivit upptagen till Unescos världsarvslista.

 

 
 
 
 
 
 
 

Vi strövade runt där, besökte lite butiker, tog kort på kyrkan och när vi blev hungriga åt vi på Freddys Dinner som var en riktig häftig ställe att äta på. Deras tema var 50-tal och Rock n roll och deras hamburgare med sötpotatis pommes var supergott!