Veronica Sandahl

Ny fondvägg!

19:e september 2018

 

När jag flyttade in var det en del småfel i lägenheten som den förra hyresgästen medvetet hade glömt att fixa. Bland dem var en klisterklocka som satt kvar i vardagsrummet. Först försökte jag själv att ta ner den men klistret bakom siffrorna var för hårt och eftersom det fanns risk att tapeten skulle slitits ner gav jag upp och bad bovärdarna om hjälp.

Resultatet blev såhär:

 

 

 

 

Inte snyggt alls! En klisterklocka kan vara praktiskt och snyggt på en betong eller väv-vägg men inte på tapeter som den här. Jag klagade hos KBAB om denna skada samtidigt med att påpeka att det fanns stora spikhål i köket. Väggen i köket var väldigt slitet. Fullt med hål, hade lite gulaktigt lyster också och jag vad hörde från bovärden hade köket inte blivit målad och spacklad sedan 1995! Jag såg inte dessa hål under visningen eftersom den tidigare hyresgästen hade hängt upp en stor duk över väggen så det blev en liten överraskning när man flyttade in.

 

Det finns Plusval på KBAB där man kan beställa nya tapeter och ommålning som man sedan kan ta på avbetalning. Men både jag och min familj påpekade att jag inte borde stå för kostnaden för att få köket fixat när det inte är mina hål alls. Visst kunde jag själv spackla och måla om köket om jag ville men då kunde finnas chansen att bovärdarna inte skulle tycka om det och begära att jag ska betala skadestånd för det.

Så det blev till slut en kompromiss. KBAB stod för kostanden för nytapetsering för hela vardagsrummet medan jag stod då för kostanden för ommålning av köket.

 

En rätt bra kompromiss tycker jag! Jag fick själv bestämma vad för slags tapet det skulle vara i vardags rummet och det var både roligt men lite frustrerade. Jag fick några kataloger med tapetmönster som jag kunde leta igenom och det var inte lätt att hitta rätt mönster som skulle passa till mina möbler, vara harmoniskt, tidlöst men också lite modernt. Det blev till slut en mönster som hette "Meadow" som jag valde som fondvägg och resten av väggarna fick vara gräddvita.

 

 
 

 

Men det tog ett tag innan målarna kom. Nästan en och halv månad tills dom äntligen kom med sina färgburkar och rullar och äntligen fixade lägenheten.

 

Och här är resultatet:

 
 
 
 
 
Först var jag lite ovan med mönstret efter har haft med helvit vägg men när jag väl flyttade tillbaka alla möbler igen blev det jättemysigt! Jag har god smak heller hur! Nu är det att bestämma vad för slags tavlor och hyllor jag ska ha på dom andra väggarna. Också hur ska nu dekorera min fina vita köksvägg? Tavla eller Hylla?